Motie locatieonderzoek – Strijdend ten onder gaan!

12 oktober 2023

Geen aanpassingen in de shortlist Locatieonderzoek basisscholen.

De PvdA fractievoorzitter Stefanie Solleveld bleef tot gisteravond laat (Raadsvergadering, donderdag 12 oktober)  strijden voor behoud van het groen in Vlaardingen. Met haar motie, mede ingediend door ONS.Vlaardingen en de SP, wees zij op de onterecht toegevoegde locaties op de shortlist, die zich in de hoofdgroenstructuur bevinden. En dat dit in strijd is met het coalitieprogramma Groen Vlaardingen!

Maar de coalitiepartijen schaarden zich achter de onderzoeksresultaten. Ook GroenLinks, die een half jaar geleden nog wel instemde met een poging om vooraf aan het onderzoek de natuurwaarde te beschermen. Toen betrof de discussie vooral de mogelijke locatie in ‘t Hof, aan de Hofsingel. Nu staan er zelfs vijf locaties in het groen op de lijst!

De opbeurende woorden van de wethouder, dat de raad altijd nog aan zet is als er een bestemmingsplan voor komt te liggen, waar de raad dan over beslist, kon de PvdA niet echt geruststellen. Want ook dán zal in de huidige samenstelling de coalitie, inclusief GroenLinks, zich waarschijnlijk achter de wethouder scharen…………

We blijven ons sterk maken voor behoud van de hoofdgroenstructuren en hopen dat we dan toch kunnen rekenen op steun van o.a. GroenLinks.

———————————————————————————————————————————–

Morgenavond, donderdag 12 oktober zal de PvdA, met mede-indieners ONS Vlaardingen en de SP, een motie indienen om de lijst met mogelijke bouwlocaties voor het basisonderwijs aan te passen.

Er staan locaties op de shortlist, die hier nooit op hadden mogen komen, omdat ze niet aan haalbaarheidscriteria voldoen. En de locaties in de hoofdgroenstructuren zijn ongewenst, omdat groen zo belangrijk en al zo schaars is.

En bouwen in het groen past al helemaal niet in het coalitieakkoord “groei en bloei”

Omroep Vlaardingen heeft er een reportage overgemaakt, die deze LINK te zien is:

Donderdag 31 augustus werd op verzoek van de PvdA het Locatieonderzoek Primair Onderwijs in de raadscommissie besproken.

Onze fractieleider Stefanie Solleveld had al eerder 28 schriftelijke vragen gesteld, maar er bleven na beantwoording nog vragen over.

In essentie komt het erop neer, dat wij niet begrijpen, hoe bepaalde locaties op de shortlist terecht zijn gekomen; bij meerdere locaties blijkt het namelijk heel lastig te worden om een schoolgebouw te realiseren.

Over het onderzoek: In eerste instantie werden er selectie – en uitsluitingscriteria toegepast.

Vervolgens bleven er locaties over (de shortlist), die daarna bij toetsing aan nieuwe criteria ontzettend moeilijk realiseerbaar blijken.

Maar die lijst ligt nu wel voor!

22 locaties, waarvan tijdens deze vergadering blijkt, dat die lijst dus feitelijk veel korter zal worden. Nu lijkt het erop, dat de schoolbesturen een worst wordt voorgehouden met een lange lijst van mogelijke locaties, die straks door het college weer worden afgeschoten.

Overigens heeft Frans Hoogendijks van ONS.Vlaardingen vraagtekens gezet óf het besluit tot een bouwlocatie überhaupt wel een collegebevoegdheid betreft, want dat staat nergens, zo beweerde hij. Dat hangt dus ook nog boven de markt, maar de PvdA zal dit onderwerp sowieso ter bespreking in de raadsvergadering agenderen middels een initiatiefvoorstel.

Wordt dus wederom vervolgd.