PvdA op werkbezoek bij de Federatie Broekpolder

12 april 2023
11 April was de fractie van de PvdA op werkbezoek bij de Federatie Broekpolder, om bijgepraat te worden over de sanering en de herinrichting. Vele bewoners waren ons al voor geweest, middels een bewonersbijeenkomst en wandelingen door het gebied.
Tijdens de toelichting werd ons nu pas echt duidelijk, op welke wijze het “doorvergiftigen” via wormen en insecten als voedsel voor vogels, egels etc. een halt toegeroepen wordt door de sanering; door ná de ophoging de grondwaterstand langzaam te verhogen! Waardoor wormen niet verder komen dan tót de nattere vervuilde grond.
Ook werd ons verteld, dat het oudste bos, het proefbos, niet gesaneerd hoeft te worden en dus behouden zou kunnen worden. De grond is weliswaar het meest vervuild, maar er leven daar amper wormen. Op de bodem is een stevige humuslaag ontstaan. De afweging om dan niet te saneren, omdat er amper iets gewonnen wordt, is legitiem. En is het waard om te onderzoeken.
Er staat een aantal solitaire bomen in het te saneren gebied, die verplant gaat worden.
Het was een heldere uiteenzetting en de ontvangst op locatie Adventure was ook erg prettig!
Kijk eens op de website van de Broekpolder, daar staat veel informatie over de sanering en herinrichting van dit deel van de Broekpolder: