Bijdrage PvdA – Voorjaarsnota 2023

8 juli 2023
Vanavond is in de gemeenteraad de behandeling van de Voorjaarsnota 2023 begonnen, die morgen vanaf 15.00 uur wordt voortgezet. Morgen zullen we ook een aantal van onze voorstellen volledig publiceren. Die voorstellen worden in de bijdrage van vanavond al wel benoemd en toegelicht.
Hieronder volgt de volledige bijdrage van onze fractievoorzitter Stefanie Solleveld:
Voorzitter,
Mijn inmiddels derde periode, maar ik word nog steeds verrast. Zo is dit bijvoorbeeld voor het eerst, dat ik mijn Algemene Beschouwingen hou over o.a. een jaarrekening, die nog niet is goedgekeurd door de accountant. Hier worden meerdere redenen voor aangevoerd, waaronder veel wisselingen in het personeel. We hebben het gevoel, dat er weinig grip is op de financiën doordat er zeker dáár zoveel mensen zijn vertrokken. Dit is een probleem, dat zo snel mogelijk opgelost moet worden, maar het college geeft aan dit bij de begroting op te pakken. Voorzitter, het is twee voor twaalf. De wethouder heeft het over boeien en binden van het personeel; als we niet oppassen wordt het dadelijk tijd om mensen letterlijk te gaan boeien om te zorgen, dat ze niet weg kunnen. Voorzitter, de PvdA wil graag betrokken worden en we hopen dan ook op korte termijn hier met het college over in gesprek te gaan.
In de Voorjaarsnota lezen we, dat het college graag in gesprek gaat met de raad over incidenteel investeren, omdat daar ruimte voor is. Deze investeringen mogen echter geen capaciteit vragen, want die komen we nu al tekort. Afgelopen auditcommissie zei onze accountant, dat er steeds meer banen gecreëerd worden in Nederland. Dan rijst dus de vraag, is er een tekort aan mensen of is de vraag gewoon te groot? Moeten we nog wel nieuwe investeringen willen doen, of onze ambities toch aanpassen aan de capaciteit? Ook hier gaat de PvdA graag over in gesprek.
Natuurlijk zijn er in 2022 ook mooie resultaten geboekt. Zo zijn er voor het eerst sinds jaren weer meer dan 500 woningen bijgekomen. Het was ook het jaar, waarin de gelden voor de Rivierzone binnenstroomden. En in Vlaardingen is besloten de giften tot 2250 euro te laten vrijvallen voor mensen in de bijstand.
Wij zijn met dat laatste erg blij, maar tegelijkertijd zien we, dat er een onderbesteding is van 184.000 euro op het minimabeleid en dat er 57.000 euro minder aan kwijtscheldingen afvalstoffenheffing zijn verleend dan begroot. Het college noemt dit een voordeel, wat technisch gezien zo is, maar de PvdA noemt dit zonde. Voorzitter, als er nu heel veel mensen uit een bijstandssituatie zouden zijn geraakt, dan valt dat misschien te verklaren. Maar nee, het gaat per saldo om 18 mensen! Hoe kan dit en dat in deze markt! Als het nu al niet lukt om mensen naar werk te begeleiden, wanneer dan wel? Voorzitter, wij willen in gesprek met de wethouder, niet alleen over deze slechte resultaten, maar zeker ook over het meer bekendheid geven van de armoederegelingen, want dat die zéker in Vlaardingen hard nodig zijn, lijkt de PvdA duidelijk.
Voorzitter,
2023 is mooi gestart met vele activiteiten in het kader van 750 jaar stadsrechten, met als hoogtepunt de feestweek. De eerste bewoners hebben hun intrek genomen in Mrija en wij hopen dat de Oekraïners zich hier veilig en thuis zullen voelen. Onze motie toegankelijke buitenruimte is voortvarend opgepakt met een wijkschouw en wij zijn blij met de aanpak van de verkeerssituatie op de Holysingel.
Dit jaar was het echter ook de bedoeling om alvast 500 euro van de energietoeslag uit te keren aan inwoners, die daar in 2022 ook recht op hadden. Het college heeft echter in al haar wijsheid besloten, dat het risico dat dit met zich meebrengt, te groot is om te dragen. De PvdA vindt dit niet te verkroppen. De gemeente wordt zelf aan alle kanten gecompenseerd door het Rijk met geld voor de stijgende lasten, maar onze inwoners met de laagste inkomens moeten het maar uitzoeken. Gelukkig is minister Schouten nu met een wetsvoorstel over de brug gekomen, waardoor dit risico wegvalt. Voorzitter, de PvdA wil dan ook dat de energietoeslag 2023 per direct wordt uitbetaald. Wij dienen hiertoe een amendement in.
Voorzitter,
Het wordt steeds duidelijker wanneer je om je heen kijkt, dat de stad verloedert. De binnenstad loopt verder leeg en het omvormingsbeleid lijkt nauwelijks te helpen. Panden, die leeg en soms zelfs op instorten staan, leveren niet alleen gevaarlijke situaties op, maar dragen ook niet bij aan de uitstraling van onze stad. Ook het afval op straat is niet bepaald een visitekaartje en tevens slecht voor de leefbaarheid. Bijplaatsingen bij de containers, zwerfafval dat niet alleen op straat wordt gegooid maar ook uit de overvolle prullenbakken waait en ga zo maar door. Ook blijft er afval achter na evenementen, zoals bijvoorbeeld na Koningsdag, toen er nog dagenlang allerlei troep, zoals plastic bekers op de Westhavenplaats lagen en u begrijpt die bleven daar niet liggen.
De PvdA heeft bij de vorige voorjaarsnota een motie ingediend, genaamd extra veegrondes. De doorrekening, die vanuit de organisatie naar de raad kwam, bestond uit vijf scenario’s. Het handhaven van de gemaakte afspraken met de organisatoren leek ons een mooi begin en dit zou geen kosten opleveren. Nu we echter zien dat dit aanspreken niet geholpen heeft, zouden we alsnog voor een scenario willen gaan met extra veegrondes op zaterdagmiddag en na evenementen. Wij dienen een amendement in voor een pilot met extra veegrondes in de hoop dat dit wel een oplossing biedt.
Tegelijkertijd zien we dat de gemeente Schiedam met een afvalplan gaat starten en daar veel geld voor vrijmaakt. Zo gaan ze containers vaker legen, waar nodig meer afvalpassen verstrekken en bij mensen die de pas niet gebruiken gaan ze langs. Ook een proef met het openzetten van de containers is onderdeel van dit plan. Dat willen wij ook! Ook Rotterdam heeft een aanvalsplan, genaamd Nota Samen ‘SchoonR’. Een schone stad is een belangrijk visitekaartje en komt de leefbaarheid ten goede. De PvdA vindt dat dit topprioriteit zou moeten zijn, en daartoe dienen wij samen met ONS.Vlaardingen een motie in om te inventariseren of Vlaardingen naar Schiedams en Rotterdams voorbeeld met een afval plan kan komen.
Voorzitter,
We zien dat het college alvast 200.000 euro vrijmaakt voor onze motie inclusieve speelplekken, zodat daar zo snel mogelijk mee gestart kan worden. Daar is de PvdA erg blij mee. Ook zijn wij erg blij met de plannen voor de vernieuwbouw van het Groen van Prinstererlyceum en verheugd dat ook het Lentiz nu bereid is het IHP te ondertekenen.
Maar ook in de voorjaarsnota verdienen een aantal zaken, wat de PvdA betreft, niet de schoonheidsprijs. Zo geeft het college aan, dat de lokale lasten alleen worden aangepast aan de inflatieontwikkeling zoals afgesproken in het coalitieakkoord, maar hallo, dat is nu dus een stijging van 7,6%, wat voor een gemiddeld huishouden neerkomt op 6 euro per maand extra lasten. Tegelijkertijd zien we, dat het college voor de subsidies rekening houdt met een indexatie verhoging van 1,8%. Dit kan de instellingen aardig in de problemen brengen en staat wat de PvdA betreft, in schril contrast ten opzichte van de inkomstenkant van de gemeente. Wij horen graag de overwegingen van de wethouder in dezen.
Verder zien we heel veel uitbreidingen qua capaciteit, terwijl de vacatures nu al niet te vullen zijn. Het lijkt ons beter daar eerst voor te zorgen, in plaats van hier nu extra geld in te investeren.
De vraag rijst, waarom we iedere keer zo’n enorm overschot hebben in de jaarrekening. In de algemene reserve geld oppotten, daar worden de inwoners en de stad niet beter van. Voorzitter, wij gaan graag in gesprek met raad en college over een manier waarop realistischer begroot kan worden, door bijvoorbeeld de investeringen beter te laten aansluiten bij de capaciteit en te onderzoeken op welke taken er structureel onderbesteed is in de afgelopen jaren.
Dat zou ook structureel ruimte maken in de begroting voor de vele plannen, die nu uit de raad komen. We zien nu namelijk partijen, die investeringen voor drie jaar in de voorjaarsnota willen amenderen. Dat betekent, dat een volgend college dit in hun eerste jaar allemaal weer stop moet zetten… lekker begin! Maar erger vinden wij, dat de inwoners het dan maar weer uit moeten zoeken. Mooie sier maken voor de verkiezingen en daarna de zondvloed.
Vorig jaar heeft de PvdA het voor elkaar gekregen de meerkosten regelingen voor de helft terug te brengen en toen gaven we al aan te blijven zoeken naar mogelijkheden voor volledige terugkeer. Dat vergt echter structureel geld. Wat de PvdA betreft kan dat uit de capaciteitsuitbreiding gefinancierd worden. De wethouder heeft echter aangegeven, dat zij het dan niet kan ondersteunen en dat er wellicht andere mogelijkheden zijn. Daarom dienen wij een motie in met de vraag aan het college financiering te zoeken in de begroting.
Verder willen we nog een aantal moties indienen, die wat de PvdA betreft bij zullen dragen aan de inwoners en aan de stad. Zo willen we dat de gemeente gratis strooizout gaat verstrekken. Ook willen we er graag voor zorgen, dat inwoners die een bezwaar in willen dienen bij de jeugdzorg, dit ook zonder beschikking kunnen doen. We dienen ook een motie in voor ondersteuning van particuliere wooninitiatieven, zoals de Knarrenhof. Tot slot zouden we graag een onderzoek willen naar het starten van een omgekeerde supermarkt, zoals bijvoorbeeld al in Amsterdam gevestigd is. Daar is het gestart als pop-up initiatief, maar heeft de trkramrepus inmiddels een permanente status. Het idee van zo’n supermarkt is, dat je mensen in armoede helpt door geen levensmiddelen te kopen, maar te brengen naar deze supermarkt.
Voorzitter, we gaan graag over onze ideeën in gesprek met onze collega’s en hopen dat we op deze manier Vlaardingen mooier en socialer kunnen maken.
Op naar een Vlaardingen waarin iedereen meetelt!