Algemene Ledenvergadering 19 April 2023

20 april 2023
Woensdagavond 19 April vond een goed bezochte ledenvergadering plaats.
Onze partijvoorzitter Wim Meijer heette iedereen welkom, en in het bijzonder één van de ácht nieuwe partijleden 🌹 Hij werd verrast met een klein Vlaardings cadeautje, ijzerkoekjes!
We hadden als gast Marleen Maat uitgenodigd, PvdA-statenlid van de Zuid-Holland. Ze lichtte de stand van zaken van de coalitie-onderhandelingen toe, en het belang dat de PvdA weer zou kunnen plaatsnemen in het college van Gedeputeerde Staten. Vooral op hebt gebied van woningbouw, waarin de Provincie een belangrijke rol speelt in onze regio. De PvdA heeft in haar verkiezingsprogramma gesteld, dat er minimaal 40% sociale woningbouw in de nieuwbouwplannen wordt opgenomen. Als je dat vertaald naar de Vlaardingse situatie: in de regio wordt onvoldoende sociale woningbouw gerealiseerd in de nieuwbouwplannen, waardoor het Vlaardings college de beoogde aantallen sociale woningbouw heeft verlaagd en ingeruild voor midden huursegment… ondanks een door SP en PvdA ingediend amendement op dat te voorkomen (die heeft het niet gehaald…) De Provincie ziet toe op plannen van de regiogemeenten en kan ingrijpen. Maar dan moet daar wel een stevig sociaal geluid te horen zijn. De PvdA houdt in de coalitie-onderhandelingen de fractie van GroenLinks stevig vast en trekken samen op. Waardoor zij samen de grootste afvaardiging in de Provincie zijn.
Woningcorporatie Waterweg Wonen was ook aanwezig op onze ledenvergadering en reageerde op de presentatie van Marleen Maat; de grootste corporatie van Vlaardingen heeft helemaal geen voldoende middelen, om die verschuiving van sociale huur naar het midden huursegment te financieren… terwijl er wel genoeg financiën zijn om de voorraad sociale huurwoningen uit te breiden, maar het college in Vlaardingen geeft telkens aan geen locaties en middelen te hebben om Waterweg Wonen tegemoet te komen. Erg frustrerend voor de PvdA, dat wij juist nú niet in het college zitten, met de huidige wooncrisis.
In het vervolg van de avond, gaf oud-wethouder Hans Versluijs een toelichting over de contacten met het lokale bestuur van GroenLinks en hun verkennende gesprekken tot meer samenwerking. De penningmeester Jan van Noord praatte de leden bij over de financiële situatie van onze partij in Vlaardingen. En onze fractievoorzitter Stefanie Solleveld vertelde over de actuele politieke zaken in Vlaardingen.
We sloten af met een drankje en gaan natuurlijk verder op dezelfde voet: Omdat iedereen meetelt!