Algemene Beschouwingen Meerjarenbegroting 2024-2027 – Bijdrage PvdA

8 november 2023

Voorzitter,

Vandaag bespreken we de meerjarenbegroting na een wederom bewogen jaar. Vlaardingen 750, waarin de stad nader tot elkaar kwam en we door middel van de inzet van vele vrijwilligers prachtige activiteiten beleefden, waarmee we de stad op de kaart hebben gezet. Vlaardingen ontving zelfs hernieuwde stadsrechten uit handen van niemand minder dan Floris de vijfde. Die leek trouwens wel een beetje op Dirk de Derde die hier in 2018 langskwam op z’n paard… of ligt dat aan mij?

Ook een jaar waarin de Oekraïners hun intrek namen in de wijk Mrija, een compliment voor de organisatie onder leiding van wethouder Somers is hier wel op z’n plaats; een hele wijk uit de grond stampen in een paar maanden tijd is niet niks. De PvdA hoopt dat het een fijn thuis is voor alle Oekraïners en dat zij zich onderdeel voelen van de Vlaardingse gemeenschap.

De oorlog tussen Rusland en Oekraïne duurt echter wel voort en dat voelen we allemaal. De energieprijzen stabiliseren nu wel, maar zijn vele malen hoger dan twee jaar terug. Die stijgende prijzen merken bedrijven ook, met als gevolg stijgende prijzen voor hun producten en diensten. Het CPI was in januari 2023 7,6% wat een gemiddelde prijsstijging betekent van 7,6%. Wat alleen het probleem is, is dat het college heeft besloten streng vast te houden aan de afspraken in het coalitieakkoord om de lokale lasten alleen met het CPI te laten stijgen. Ja voorzitter, u hoort het goed, alleen maar met 7,6%!

Voorzitter, voor een gezin met een laag inkomen maken de primaire levensbehoeften een heel groot deel uit van de maandlasten. Dat juist die primaire levensbehoeften zo in prijs stijgen, zorgt er dus voor dat vele Vlaardingers nu door het ijs dreigen te zakken. Als je afgelopen jaren al je best moest doen om de touwtjes aan elkaar te knopen, dat je al keuzes moest maken tussen verwarming aan of toch maar liever een warme douche of een extra deken, dan word je nu wederom geconfronteerd met extra lasten van “slechts” 7,6%, alsof het niks is.

Voorzitter, in de inleiding van de begroting staat dat het college iedereen die in de problemen lijkt te komen, oproept om zich te melden. Voorzitter, de PvdA vindt dit een beetje mosterd na de maaltijd. We zijn het afgelopen jaar continu bezig geweest om de wethouder achter zijn broek aan te zitten om de broodnodige energietoeslag uit te keren, maar we kregen keer op keer nul op rekest. Waar vele gemeenten dit wel al deels uitkeerden, hield onze wethouder voet bij stuk en wilde per se wachten op de wet. Zelfs toen de minister aangaf dat het kon, ging hij niet overstag. Met als resultaat dat de inwoners van Vlaardingen die recht hebben op die toeslag, die zo ongeveer nu uitgekeerd krijgen, in november dus! Maar beste inwoners, gelukkig kunt u zich melden bij de gemeente!

Voorzitter, de PvdA zou graag van de wethouder horen hoe we deze inwoners komend jaar gaan helpen, aangezien er dan helemaal geen energietoeslag komt. Wij verwachten een proactieve  houding!

Voorzitter er zijn gelukkig ook veel goede zaken te melden over deze begroting. De PvdA is erg blij dat we onze, bij de voorjaarsnota ingediende, moties en amendementen hierin terugzien. De meerkostenregelingen voor chronisch zieken en gehandicapten zorgen ervoor dat inwoners vanaf 2024 weer 200 euro per regeling terug kunnen krijgen in plaats van de 100 euro, die wij eerder al regelden. Ook in 2024 is er extra budget om speelvoorzieningen voor iedereen in Vlaardingen toegankelijk te maken. Het college geeft ook aan 8 maanden lang uitvoering te gaan geven aan ons amendement extra veegrondes, zodat er op zaterdagen na de markt en na evenementen beter opgeruimd wordt. Dit wordt vervolgens geëvalueerd en we hopen daar bij de volgende begroting mee vooruit te kunnen. Ook wordt er uitvoering gegeven aan de motie Singapore aan de Maas, die we samen met ONS.Vlaardingen indienden. Er zal worden gekeken naar afvalplannen uit Schiedam en Rotterdam om te kijken wat in Vlaardingen ook zou kunnen werken. Voorzitter, u hoort het, de stad gaat er vooral qua uitstraling enorm op vooruit. Het amendement Voorjaarsschoonmaak zal er zelfs voor zorgen dat de kleppen van de containers worden schoongemaakt, hoeven we onze handen niet meer te wassen als we thuiskomen, wat wil een mens nog meer?!

In de begroting kunnen we lezen dat het centrum al op niveau A wordt onderhouden. Eerlijk gezegd ziet het er niet zo uit, maar we hopen echt dat alle voorgaande ingrepen dat gaat veranderen.

Voorzitter, de PvdA is ook zeer verheugd dat er nu een groenbeheerplan wordt gemaakt voor de Broekpolder. Dat betekent namelijk dat Vlaardingen nu, net als alle andere gemeenten uit de  provincie Zuid-Holland, subsidie kan aanvragen! En dat onze gedeputeerde Anne Koning mij hopelijk niet voor de 3 e keer erop attent hoeft te maken dat wij samen met één andere gemeente de enige zijn, die hier niet van profiteren.

Voorzitter, we hebben nog wel wat zorgen. Zo geeft het college voor de zoveelste keer aan dat het de bedoeling is vooral in culturele activiteiten te investeren en niet in stenen. Maar met panden, die nergens anders voor gebruikt kunnen worden en torenhoge huren, die ermee gepaard gaan, lijkt dat toch lastig op te lossen. Al die verkapte subsidiestromen, meer subsidie voor de huur van de panden, vestzak broekzak dus, leiden niet tot transparantie en meer vertrouwen. Wat wilt u hieraan gaan doen?

Ook de herijking van het budget voor Mevis was even schrikken. In de commissie is wel toegelicht hoe dit komt, maar we organiseren het jeugdbeleid nu voor een groot deel in MVS verband, dat zou beter en goedkoper zijn. Beter kunnen we nog moeilijk over oordelen, maar is het wel goedkoper? Wat in ieder geval niet beter lijkt te gaan is het leerlingenvervoer. Voorzitter, wij horen graag van de wethouder welke actie hier nog opgenomen kan worden en wanneer zij verwacht dat de problemen zijn opgelost.

Verder lezen we dat er als stimulans voor projectontwikkelaars de mogelijkheid wordt geboden om de parkeernormen te verlagen, rondom OV-locaties, wanneer men zich richt op deelmobiliteit. Voorzitter, zijn we daar in Vlaardingen wel klaar voor? Hoe gaat de wethouder ervoor zorgen dat er niet weer een overloop naar bijvoorbeeld de VOP komt, waar de parkeerproblemen zich nu al opstapelen?

Ook wordt er aangegeven dat de gemeente voor iedereen toegankelijk en bereikbaar wil zijn, maar voorzitter, in een rolstoel kom je het stadhuis niet in en stel je nu eens voor dat een inwoner, die slecht ter been is, het lumineuze idee heeft om eens een raadsvergadering bij te willen wonen. Dat hij denkt zijn auto op een invalideparkeerplaats te zetten dichtbij het stadhuis. Nou, dan komt ie van een koude kermis thuis, Na 18.00 uur mogen die plaatsen namelijk gebruikt worden door iedereen. Heeft de wethouder hier een oplossing voor?

Ook vinden wij het erg jammer dat onze motie voor een onderzoek naar meerdere tariefgroepen bij de afvalstoffenheffing uit 2021 niet op tijd is uitgevoerd. Dan hadden we nu misschien wat gezinnen kunnen ontlasten van de torenhoge lokale lasten, die we in Vlaardingen ​tegenwoordig heffen, door meer richting een systeem te gaan waarbij de gebruiker betaalt.

Ook zijn wij onlangs erg geschrokken van berichten van Stadsboerderij Holywood. De gemeente heeft werkoverleg gehad en daar zijn zorgen geuit over het welzijn van de dieren. De dieren leiden onder het feit, dat de gemeente het achterstallig onderhoud aan de opstallen en het wegdek niet uitvoert. Aangezien dit eigendom is van de gemeente, mogen medewerkers van de Stadsboerderij die klusjes zelf niet doen, maar nu is de Stadsboerderij niet goed toegankelijk meer voor mindervaliden en staan er dieren met hun poten in het water. Wij dienen een motie in om te zorgen dat dit per direct wordt aangepakt.

Voorzitter, tot slot wil de PvdA nog twee onderzoek moties indienen. Wij zouden graag een oplossing vinden voor de drukte en verkeersonveiligheid, die ontstaat bij de Waalstraat ter hoogte van de bibliotheek. Er worden daar veel mensen afgezet en opgehaald bij zowel de bibliotheek als de flat OMA. Er wordt ook veel geladen en gelost bij de kringloop. De oversteekplaatsen zijn niet erg duidelijk en voor voetgangers en fietsers is het gewoon erg onoverzichtelijk. Wij vragen het college te onderzoeken hoe dit veiliger kan.

Verder zouden we graag willen onderzoeken hoe hoog de vrijwillige ouderbijdrage is op de Vlaardingse scholen. Zo vrijwillig is die bijdrage namelijk niet. Er is al één school in Vlaardingen, die het zelfs heeft afgeschaft en dat op een andere manier probeert op de vangen. Misschien is daar een taak weggelegd voor de gemeente. We willen gelijke kansen in het onderwijs en dat mag dus niet betekenen, wat de PvdA betreft, dat je een schoolkeuze moet gaan maken op basis van de hoogte van die vrijwillige ouderbijdrage.

Voorzitter, we kijken positief naar de toekomst. Financieel zien we, zoals eigenlijk iedere gemeente, een gat ontstaan vanaf 2026, door de nieuwe manier van financiering vanuit het Rijk, waar nog veel onduidelijkheid over bestaat. Laten we ons niet te veel blindstaren op die zogenoemde krater van Kaag, oftewel het wak van Wobke. We staan er financieel goed voor en sparen voor zaken, die misschien wel helemaal niet aan de orde zijn, is voor niemand goed. We hopen dat het college nog meer zal investeren in gelijke kansen, in het terugwinnen van vertrouwen van de Vlaardinger en het ondersteunen van hen die dat nodig hebben, omdat iedereen meetelt.