PvdA en GroenLinks kijken naar samenwerking

18 januari 2024

Ook in Vlaardingen kijken PvdA en GroenLinks naar samenwerking: ‘Zeg nooit nooit’

Lokaal zijn het nog steeds twee verschillende fracties, maar de Vlaardingse Partij van de Arbeid en GroenLinks kijken beide met een links oog naar een samenwerking. De eerste voorzichtige stappen zijn gezet met een gezamenlijke nieuwjaarsborrel. Een fusie, als die er komt, is echter nog ver weg. “Maar zeg nooit nooit.”

Siebe van der Ende
door Siebe van der Ende – donderdag 18 januari 2024 15:53
“Er is altijd wel contact geweest, maar door de Tweede Kamerverkiezingen is het in een stroomversnelling geraakt”, vertelt Marije Ottervanger, fractievoorzitter van de PvdA. Neill Voorburg, fractievoorzitter van GroenLinks, vult haar aan. “Op persoonlijk vlak komen we al een heel stuk. We kunnen een goed tegenwicht bieden aan de polarisatie en de versplintering.”De twee benadrukken beiden dat een échte samenwerking voorlopig lastig is, ook omdat GroenLinks in de coalitie en PvdA in de oppositie zit. “We zoeken elkaar op en zullen activiteiten organiseren, maar politiek is dit wat het is”, aldus Ottervanger. De fracties in de raad zullen deze periode nog los van elkaar opereren. “Politieke samenwerking wordt afgetast, maar zal pas na deze periode plaatsvinden.”

Gure wind

Beide fractievoorzitters halen energie uit de landelijke stand van zaken om lokaal mee aan de slag te gaan. “Er is landelijk veel aan de gang”, zegt Voorburg. “Er gaat een hele gure wind waaien, dus des te belangrijker dat er samenwerking komt. Die gure wind willen we omzetten in energie. Kwetsbaarheid beschermen, dat delen we.”

Link naar video: klik hier