Maidenspeech van Marije Ottervanger over de saneringsplannen in de Broekpolder

30 mei 2022
Op donderdagavond 12 mei 2022 spraken we in de gemeenteraad over de saneringsplannen van de Broekpolder, liever gezegd, de saneringsverplichting. Marije Ottervanger sprak hierbij haar eerste bijdrage uit in de gemeenteraad en dat deed ze op een mooie en persoonlijke manier! Want, hoewel de PvdA voldoende vertrouwen heeft, dat de Broekpolder groen zal blijven, snappen we ook de grote onrust onder de inwoners van Vlaardingen. Wat ons allemaal bindt, is de gezamenlijke wens om geen bouwplannen in de Broekpolder toe te staan. En wat de gemeente betreft, zal dit ook nooit gebeuren, omdat de gemeenteraad zich meermaals unaniem hier tegen uitsprak. Ook de Provincie zal dit gebied niet aanwijzen als bouwlocatie, omdat een status heeft van Bijzonder Provinciaal Landschap. De enige, en niet onbelangrijke, partij die hier nog een stokje voor zou kunnen steken, is de Rijksoverheid.
Daarom vroegen wij de wethouder om zich maximaal in te spannen om ook Rijksoverheid zich te laten uitspreken voor de groene status van dit gebied. Afhankelijk van de reactie van de wethouder, hadden we hiervoor een motie achter de hand gehouden. Maar gelukkig, de wethouder onderkende het probleem en zegde toe er mee aan de slag te gaan!