Lokale woningmarkt meer in controle

4 februari 2024

De PvdA Vlaardingen wil een vergunningstelsel invoeren voor de verhuur van woningen aan arbeidsmigranten. Hiermee kan de gemeente specifieke eisen stellen, waardoor arbeidsmigranten beter en tegen een eerlijke prijs gehuisvest worden. De vergunning gaat ook gelden voor bestaande huursituaties, waardoor Vlaardingen nu sneller en effectiever grip krijgt.

Daarvoor diende de PvdA samen met SP, GroenLinks, VV2000 / Leefbaar Vlaardingen en D66, afgelopen gemeenteraad een motie in. Die kreeg unanieme steun van alle 35 raadsleden. Het initiatief is een antwoord op grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten, met name in kwetsbare wijken waar ondanks inspanningen weinig grip op te krijgen is.

Arbeidsmigranten verdienen fatsoenlijke huisvesting. Dit vergunningstelsel draagt bij aan een positieve verandering in onze stad, een leefbaardere stad en meer kans voor starters. Niet alleen goed voor de arbeidsmigranten zelf dus, maar ook voor de wijken en de lokale huizenmarkt.

De steun van de wethouder en de volledige raad onderstrepen het belang van deze gezamenlijke inspanning. Samen bouwen we aan een Vlaardingen waarin iedereen meetelt 🌹💪🌐