Hartelijke Zomergroeten!

17 juli 2024

Beste mensen, beste Vlaardingers, beste leden!

Voordat velen van ons met vakantie gaan, blik ik graag terug op het afgelopen politieke jaar. Een jaar waarin onze samenwerking met GroenLinks onverwachts in een stroomversnelling raakte door de val van kabinet-Rutte IV. Ondanks de vakantieperiode waarin die campagne begon, spatte de energie er al snel vanaf. Mede dankzij het enthousiasme van al onze leden en vrijwilligers – en de bereidheid om samen de handen uit de mouwen te steken.

Dat deden we enkele maanden later nog eens bij de Europese verkiezingen. De energie bleek nog net zo hoog, de inzet net zo groot. Ik ben dan ook ontzettend trots op beide campagnes.

Maar ook buiten campagnetijd om zaten we niet stil. Zo kijk ik met plezier terug op de nieuwe lichting bij de PvdAcademy en de Debatleergang. Het is prachtig om te zien dat zo veel ambitieuze mensen zich in willen zetten voor de sociaaldemocratie. Dat bleek ook tijdens de twee inspirerende Nieuwe Ledendagen waar jong en oud bij elkaar kwamen voor dezelfde idealen.

Lokaal boekten we grote successen. In verschillende gemeenten en provincies zetten PvdA-bestuurders de aanpak van armoede op nummer 1. Zoals wethouder Mark Lauriks die gezinnen in Arnhem helpt door het kwijtschelden van hun schulden. En wethouder Casper Gelderblom die ervoor zorgt dat inwoners in Heerlen hun oude witgoed kunnen vervangen door energiezuinige exemplaren. Dankzij PvdA-gedeputeerde Jasper Kuntzelaers en PvdA-statenfractievoorzitter Aleida Berghorst mogen Limburgse minima in de daluren gratis met het openbaar vervoer. Er waren maar liefst vier PvdA-nominaties voor Beste Bestuurder 2023. Arjen van Drunen uit Breda werd uitgeroepen tot Beste Bestuurder onder de 40. Erica van Lente uit Dalfsen verzilverde de nominatie van Beste Bestuurder van een kleine gemeente. En dit is nog maar een kleine greep uit de geweldige inzet van onze lokale volksvertegenwoordigers.

Met de grootste ledengroei sinds Joop den Uyl hebben we nu meer dan 45.000 leden. De motivatie om Nederland eerlijker, socialer en groener te maken, lijkt groter dan ooit. Na de zomer gaan we dan ook weer vol aan de bak.

Te beginnen met de Rode Familiedag op 8 september in het Drents Museum in Assen. Zet deze alvast in de (gezins)agenda, want dit is leuk voor alle leeftijden! We zijn ook al druk bezig met de organisatie van een Nieuwe Ledendag in oktober en de Politieke Ledenraad in november. Genoeg momenten dus om elkaar na een welverdiende pauze weer op te zoeken straks.

Voor nu wens ik je een mooie zomer met veel zonnige momenten. Tot in september!

Hartelijke groet,
Esther-Mirjam Sent