Nieuw Sluis, WAAR is de speeltuin? DAAR is de speeltuin! Een update!

18 juli 2024

18 juli 2024 – Bedankbriefje bewoner(s)

Beste Jos e.a.

Bedankt voor dit mooie bericht. Daar zijn we uiteraard erg blij mee.

Wethouder en raadsleden die zich hiervoor ingezet hebben hartelijk bedankt voor de inspanningen, ook namens de wijk.

Met vriendelijke groet,

Jan Poot

(de werkzaamheden zijn vandaag begonnen!)

18 juli 2024 – Tussenoplossing na actie van PvdA Vlaardingen, GroenLinks, ChristenUnie

Geachte heer …, en medeondertekenaars van de brief.

Allereerst hartelijk dank voor uw bericht.

Eind 2023 heeft u een brief ontvangen waarin de gemeente aankondigde een tijdelijke speelplek te gaan realiseren. Er is een forse investering gedaan in hoogwaardige nieuwe speeltoestellen voor de wijk Nieuw Sluis. Deze toestellen staan al geruime tijd klaar maar door de vele regen en de ongebruikelijk hoge grondwaterstand kan er tot nu toe niet diep genoeg worden gegraven. In de tussentijd is er daarom gezocht naar een alternatieve locatie langs het Hof van Delftsesluis. Helaas is het op basis van de geldende beperkingen m.b.t. de dijkzone, en de strenge veiligheidseisen rondom speeltoestellen, niet mogelijk gebleken hier een geschikte plek te vinden.

De gemeente vindt net als u een goede speelplek belangrijk voor de goede leefbaarheid en sociale contacten in de wijk. Zeker nu de zomervakantie is begonnen. Daarom is gezocht naar een andere oplossing voor het ontbreken van een speelplek. Wethouder Ivana Somers – Gardenier vindt dat een speelplek niet langer kan uitblijven en heeft daarom budget beschikbaar gesteld vanuit de stadsprogramma’s Leefbaar en Nieuwe Rivierzone.  Hiermee wordt op korte termijn een mobiele speelplek gerealiseerd. De speeltoestellen worden gemonteerd op een verplaatsbare valondergrond waardoor graafwerkzaamheden niet nodig zijn en plaatsing op korte termijn mogelijk is. Naar verwachting kan de speelplek nog deze maand in gebruik worden genomen.

In afstemming met de projectontwikkelaar is het terrein tussen de dijkzone en het spoor daarom voor 1 jaar beschikbaar gesteld voor deze tijdelijke mobiele speelplek. De mobiele speelplek voorziet in 5 speelelementen en blijft voor een periode van 12 maanden staan. Hierna zal de grond weer vrijgegeven worden voor de beoogde woningbouw. Na de oplevering van alle nog te realiseren woningbouw gaat er door de projectontwikkelaar invulling gegeven worden aan een definitieve speelplek. Ook de eerder gepresenteerde speeltoestellen in de kuil nabij de Berkelsesluis worden, zodra de weersomstandigheden dit toelaten, gewoon geplaatst. Om van deze locatie een veilige en prettige speelplek te maken zal er ook aandacht zijn voor het groen, verkeer en de toegankelijkheid in de directe omgeving.

Deze week stellen wij alle bewoners van de wijk Nieuw Sluis op de hoogte van bovengenoemde ontwikkeling via een bewonersbrief. De strekking van de bewonersbrief zal dan ook gelijk zijn aan dit schrijven. De wethouder betreurt het dat het zo lang heeft geduurd, maar hoopt op uw begrip voor deze situatie en dankt u voor uw geduld.

Voor vragen en/of opmerkingen, neem contact op met de heer Jos Verhoeven, medewerker groen en spelen.

Met vriendelijke groet, namens wethouder Ivana Somers – Gardenier (Bouwen en Wonen, Stadsprogramma Leefbaar Vlaardingen)

Met vriendelijke groet, Jos Verhoeven, medewerker groen & spelen

12 juli 2024

De wijk Nieuw Sluis, ingeklemd tussen het spoor en de Deltaweg is na vijf jaar nog niet compleet. Deze wijk met woningen voor jonge gezinnen zou bij het vorderen van het bouwproject volwaardige voorzieningen in de buitenruimte krijgen. Alleen vordert de bouw niet en laten de voorzieningen al jaren op zich wachten tot bezorgdheid en frustratie van bewoners.
Hier en daar is een lapmiddel toegepast zoals een tijdelijk voetpad, speeltuin en ontsluiting voor wandelaars en fietsers, maar een echte verbetering waar de bewoners en kinderen wat aan hebben is er nog niet.
Diverse politieke partijen hebben hierover in het verleden vragen gesteld waaronder ook de CU/SGP-fractie en onlangs weer samen met GroenLinks en PvdA.

De wijk is opgeleverd met een ontsluiting voor auto’s op de Deltaweg en een voetpad wat met een omweg loopt naar één van de spoorovergangen terwijl het hele project een goede aansluiting naar het spoor zou krijgen. Later is een tijdelijk voetpad aangelegd naar het station maar een direct fietspad naar het station of de snelfietsroute is er nog niet gekomen. Hier hebben bewoners over geklaagd en aandacht voor gevraagd. Ook heeft de CU/SGP navraag gedaan of er een tijdelijk fietspad aangelegd kan worden. Schijnt niet te kunnen. Wel was plots het voetpad langs de Deltaweg naar de Beethovensingel met rode tegels omgebouwd naar een fietspad. Dit pad loopt strak langs de woningen en voetgangers moeten maar verder lopen op het fietspad.

De drukke Deltaweg waarover zwaar verkeer rijdt en wat in de avonduren als racebaan gebruikt wordt ligt verlaagd langs de wijk. Vanuit de straten en stegen konden spelende kinderen zo van het talud de Deltaweg oprollen zonder dat ze ergens door tegengehouden werden. Ouders hebben hier hun verontrusting over uitgesproken en ook hier heeft de CU/SGP navraag naar gedaan. Er is toegezegd te kijken naar een voorziening. Deze is er gekomen in de vorm van een kort strookje hek met groen er tegenaan die geplaatst zijn bij de uitgangen van de stegen. Voor de bewoners is dit niet voldoende. Waarom geen goede en deugdelijke afscheiding tussen de wijk en Deltaweg?

Kinderen moeten kunnen bewegen en worden aangemoedigd om buiten te spelen. Hiervoor is in het plan een volwaardige speeltuin opgenomen op de locatie waar de tijdelijke Hoogvliet heeft gestaan. Echter de speeltuin wordt pas op het laatst geplaatst wanner het plan compleet is dus wanneer er ook woningen langs het spoor zijn gebouwd. Helaas laat dit al meer dan vijf jaar op zich wachten met als resultaat dat er geen uitdagende speeltuin is voor de kinderen in deze wijk. Hier hebben bewoners hun verontrusting over uitgesproken en heeft de CU/SGP vragen gesteld waarop er een tijdelijk speeltuin is geplaatst in de vorm van een glijbaan, wipje bij de parkeerplaatsen en twee boomstronken in een put waar ook regenwater wordt  opgevangen. Diverse keren heeft de CU/SGP en nu ook GroenLinks en PvdA navraag gedaan naar een volwaardige speeltuin.

Vorig jaar is toegezegd wat speeltoestellen te plaatsen maar de bodem lijkt te drassig. Dit geeft ook gelijk aan dat kinderen voortaan hun kaplaarzen aan moeten doen met buitenspelen als de toestellen in de put geplaatst worden. De tijdelijke speelvoorziening zou afgelopen mei geplaatst worden, maar nu vlak voor de zomervakantie is er helaas nog niets geplaatst.​

Resultaat is dat bewoners weer een boze en verontrustende brief hebben verstuurd aan het college en ook hebben GroenLinks, PvdA en CU/SGP vervolgvragen gesteld.

Wij balen ervan dat dit zo vervelend loopt en lang moet duren en schamen ons richting de bewoners in Nieuw Sluis. Wij hopen dat er nu snel actie wordt ondernomen om de bewoners tevreden te stellen. Laten we daarnaast zorgen dat bij grotere projecten meer wordt nagedacht over de leefbaarheid van een woonwijk en dat deze gelijk vanaf het begin in orde is of op een goede manier wordt aangepakt.