Beschouwing op het coalitieakkoord

30 mei 2022
Op maandagavond 23 mei 2022 werd het nieuwe college geïnstalleerd en vervolgens vond het debat plaats over het coalitieakkoord.
De PvdA stemde uiteindelijk tegen het coalitieakkoord, omdat wij liever hadden gezien, dat het akkoord ter kennisgeving was aangeboden aan de raad. Maar omdat het ter vaststelling was aangeboden, moest er gestemd worden zonder dat wij aanpassingen mochten doen (amenderen) en daarom stemden we tegen.
Lees hieronder de volledige bijdrage van onze fractievoorzitter Stefanie Solleveld;
Voorzitter,
Vandaag praten we over het coalitieakkoord op hoofdlijnen. Allereerst wil de PvdA haar complimenten uiten over de prettige manier van lezen van dit document. Hetgeen er beschreven is zal ook voor zeker twee derde wel een droomwereld zijn, waar de gehele raad zich achter kan scharen.
Maar voorzitter, zoals Ivana Somers altijd zegt: “Slapen doe ik ‘s nachts” en Marco Borsato: “De meeste dromen zijn bedrog”.
Wanneer wij dit coalitieakkoord op hoofdlijnen lezen, lezen wij een mooie toekomstvisie, maar die hadden we volgens mij al?
Terwijl de formerende partijen bezig waren, werden de oppositiepartijen gevraagd om koffie te drinken met een fractievoorzitter van de coalitie. Dat was in ons geval Neill Voorburg. Het was mij niet helemaal duidelijk wat het doel was, maar prima, we zijn de beroerdste niet. In dit gesprek wilde Neill graag weten wat wij nodig hebben om samen te kunnen werken. Wij gaven aan, dat we in ieder geval de credits willen krijgen voor zaken die wij bedenken. Prima dat je alle programma’s mee wilt nemen in het coalitieakkoord, maar ere wie ere toekomt. Ook hebben wij aangegeven dat we graag mee wilden denken over het akkoord op hoofdlijnen, maar dat de coalitie de eerste aanzet moest doen, dan zouden we daarnaar gaan kijken en eventueel met verbeterpunten komen. Ook gaven we aan dat we wel graag concrete zaken terug wilden zien.
Voorzitter, ik heb denk ik tegen een muur zitten praten?! Vorige week was ineens het akkoord daar. De gemeenteraad is volledig gepasseerd. Niks een eerste aanzet die is voorgelegd. Geen behandeling in de BOB-cyclus en niet eens een fractievergadering voor vanavond waar ik met mijn fractie kon overleggen. Eerst wethouders benoemen en het dan pas over de inhoud gaan hebben, alsof die er niet toe doet. En dan de mond vol over samenwerking. Ik citeer:
“Samenwerking werkt alleen als er onderling vertrouwen is. We zijn ons bewust dat de weerbarstigheid in de landelijke politiek, maar ook in Vlaardingen zelf, hier niet aan hebben bijgedragen. Daar zetten we een streep onder. Wij gaan bouwen aan het herstel van vertrouwen door zelf het goede voorbeeld te geven en door te doen wat we zeggen en te zeggen wat we doen.”
Voorzitter, u zult begrijpen dat de manier waarop de coalitie nu de raad passeert, zelfs nadat nadrukkelijk is gevraagd wat we nodig hadden, een hele slecht start is. De coalitie staat wat ons betreft al met 1-0 achter. Jammer!
Trouwens een heel goed idee om ook de inwoners mee te laten denken, maar die staan net zo in de kou als de oppositie. U haalt kort aan wat de meest genoemde onderwerpen zijn en dat was het dan. Wij hadden gehoopt dat u participatie nu eindelijk eens serieus zou nemen.
Voorzitter, dan even over de inhoud. Een coalitieakkoord op hoofdlijnen, was de afspraak, maar onze roep om concrete punten heeft geen gehoor gekregen. Er staat weinig concreets in en alles komt wel bij de uitvoeringsplannen. Nogmaals een mooie schets van een droomwereld, maar bij ieder punt denken wij: hoe dan?
De stadsprogramma’s vinden wij erg interessant en goed gevonden. Blijft wat ons betreft ook weinig concreet, maar in ieder geval voor alle programma’s een visie. Wel vragen we ons af wat er nieuw is. Bij de meeste punten vragen wij ons af, dat zouden jullie de afgelopen vier jaar toch ook al doen? Bijvoorbeeld we gaan in de rivierzone actief op zoek naar bedrijven die zich willen vestigen. Wat heeft u de afgelopen vier jaar gedaan? Waarom zou het nu wel gaan lukken?
Hetzelfde geldt voor de binnenstad. Weinig vernieuwend in dit stadsprogramma, waarom gaat het nu wel lukken?
Degenen die geen financiële middelen hebben om verduurzaming van de woning te betalen, gaat u helpen. Hoe dan? U roept wel, maar we zien weinig concreets om de inwoners met een kleinere beurs te helpen. Uw mooie praatjes vullen niet de gaatjes van onze inwoners.
Toen kwam ik bij het onderdeel ‘De Basis’. Ik haalde opgelucht adem, heel even. Vervolgens dachten wij….de basis is dus niet op orde en dat heeft u de afgelopen vier jaar niet voor elkaar gekregen? U geeft weer aan dat er gemiddeld 500 woningen per jaar gebouwd moeten worden, dat was vorige periode ook, niets van terecht gekomen. Weer wilt u niets expliciets opnemen over sociale huur- en koopwoningen. U wilt mensen met een maatschappelijk beroep voorrang geven, mooi streven, maar met een modaal inkomen kun je die dure huizen niet betalen.
Ik citeer: “We streven naar gelijke kansen, ook via onderwijs. Dat begint al vroeg: zo gaan we de voorschoolse educatie stimuleren etc.” Dat begint wat ons betreft ook al vroeg in de ochtend met een schoolontbijt. Ook dat hoort bij gelijke kansen, zonder gevulde maag kan geen kind goed leren.
Ook vinden wij het echt belachelijk dat er 100.000 euro uitgetrokken wordt voor oplap maatregelen voor de Kulk, omdat u geen keuze wilt maken. Echt zonde geld!
Is dan alles kommer en wel? Zeker niet. Wel zijn we blij met zaken als de hoogte in qua bouwen, een verlengde schooldag voor extra hulp bij rekenen en taal, meer geld naar evenementen, een blijvend groene broekpolder, verduurzaming van gemeentelijke panden, juiste balans tussen voorkomen van en het optreden tegen criminaliteit en veiligheid ook samen oppakken met de inwoners.
Als laatste nog wel wat punten die wij echt niet begrijpen: Doen alsof we rekening houden met de inwoners door de lokale lasten alleen met de inflatie te laten meestijgen….voorzitter, die is 9 procent komende jaar! Afgelopen jaren is de OZB ook al enorm verhoogd en daar gaan we op deze manier gewoon even mee door.
En de gemeenteraad tegemoet komen door tegen de oppositie te zeggen dat er ieder jaar 500.000 euro vrije ruimte is en wij bij de komende voorjaarsnota invulling daaraan mogen geven en dat de coalitie niet met voorstellen komt. Voorzitter, het doen van voorstellen bij de voorjaarsnota is ons recht, geen cadeautje en 500.000 euro is een fooi op een begroting van 300 miljoen. Die extra wethouder van u kost nog meer.
Voorzitter, wij wensen de wethouders veel wijsheid en hopen dat ze iets doen met onze inbreng en snel met een concreet uitgewerkt programma komen, dat Vlaardingen een mooiere en leefbaardere, maar vooral ook socialere stad maakt. Vooral dat laatste missen wij, maar de PvdA zal zich onverminderd blijven inzetten voor alle inwoners van Vlaardingen, niet alleen voor degene met een dikke portemonnee.

Waar ben je naar op zoek?