Geen vertrouwen in het managen van bouwprojecten in Vlaardingen

10 maart 2023

De PvdA Vlaardingen heeft een motie van wantrouwen tegen het college van B&W gesteund.
Bij de PvdA ontbreekt het vertrouwen, dat het college leert van het bouwproject club- en kleedgebouw van Cion/Deltasport. En dus ontbreekt het vertrouwen, dat in andere bouwprojecten budgetoverschrijdingen voorkomen zullen worden.
Als het al bij zo’n relatief klein project helemaal misgaat, hoe moet dat dan bij die hele grote projecten?
Het stelt ons erg teleur dat het college de uitgereikte hand van de oppositie niet heeft aangepakt.

De voltallige oppositie stelde namelijk voor om een onderzoekscommissie in te stellen. Om een diepgaand onderzoek uit te voeren door de gemeenteraad: oppositie en coalitie samen. Een onderzoek naar dit project, maar ook naar de algemene aanpak van de Gemeente Vlaardingen bij dit soort projecten. Want het is gewoon belangrijk dat de Vlaardingers erachter komen, wat hier nu precies fout ging. Het gaat tenslotte om gemeenschapsgeld! Er komen nog veel grotere bouwprojecten aan. We willen niet zien gebeuren, dat hier ook financiële overschrijdingen plaats gaan vinden. Met als gevolg bezuinigingen op andere gebieden. Daar schiet geen enkele Vlaardinger, en meestal de meest kwetsbare, niks mee op!

De motie voor het instellen van een onderzoekscommissie werd niet gesteund door de coalitie. En daarmee was ons vertrouwen verdwenen, dat er van dit project geleerd gaat worden en ook dat in de toekomst dit soort debacles voorkomen kunnen worden.
Daarom hebben we de motie van wantrouwen gesteund.
Ook die heeft het niet gehaald. Maar we hopen dat het signaal aan het college helder is: we moeten meer aan het roer zitten, projecten moeten goed beheerd worden!